Jeszcze do niedawna wielką popularnością wśród entuzjastów zdrowego żywienia cieszyły się nasiona chia, których zdrowotne właściwości poparte były badaniami. Te małe czarne nasiona należącej do tej samej rodziny co mięta oraz melisa są cenione za ich zdolność do zapewnienia organizmowi człowieka zrównoważonej energii (chia w języku starożytnych Azteków oznacza siłę). Pomimo tego, iż znane i używane były od tysięcy lat jako dodatek do żywności, dopiero jakiś czas temu ponownie odkryto ich zalety. Podobnie wygląda to w przypadku nasion konopi. Słysząc pierwszy raz o nasionach konopi większość skojarzy je  z działaniem kojąco-rozweselającym a niektórzy pomyślą o nielegalnej w Polsce oraz większości krajów na świecie hodowli oraz uprawie marihuany. Natomiast nasiona, które spotkamy w działach ze zdrową żywnością to zupełnie inne nasiona niż te, które wykorzystywane są do upraw roślin działających psychoaktywnie. Nasiona, których dotyczy ten artykuł pochodzą z konopi siewnej a nie konopi indyjskiej, przez co zawierają wręcz znikome ilości substancji THC (Tetrahydrokannabinol), dzięki której marihuana zawdzięcza swoją reputację. Podsumowując, w sklepach/działach ze zdrową żywnością znajdziemy nasiona konopi siewnej, które są całkowicie legalne i wykorzystywane w przemyśle spożywczym oraz kosmetycznym. To tyle w kwestii prawnej, teraz przejdziemy do esencji czyli właściwości nasion konopi. Zapytacie skoro jeszcze tak niedawno była moda na spożywanie nasion chia, które posiadają naukowo udowodnione korzystne dla człowieka właściwości dlaczego nasiona konopi je przyćmiły i są teraz najnowszym „superfoodem”? Ogromną sławę te małe ziarenka o brązowym zabarwieniu zawdzięczają swojemu wyjątkowemu składowi. Nasiona zawierają kwasy omega-3 i omega-6 w idealnych dla człowieka proporcjach (1:3). Kwasy omega-3 redukują stany zapalne, poprawiają odporność i minimalizują ryzyko chorób układu krążenia. Z kolei kwasy omega-6 są bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania mózgu, poprawiają pamięć i wspomagają koncentrację. Jak udowodniły badania zdrowe kwasy tłuszczowe są bezcenne dla zdrowia i powinny być bezwzględnie częścią codziennej diety. Kolejną zaletą nasion konopi jest to, iż są one doskonałym źródłem pełnowartościowego białka, szczególnie polecanym weganom oraz wegetarianom, którzy swoje zapotrzebowanie na białko muszą zapewnić poprzez mniej popularne i konwencjonalne pokarmy. Ponadto ziarna konopi siewnej są niezwykłe, gdyż zawierają wszystkie niezbędne aminokwasy. To wyróżnia ten produkt spośród innych roślinnych źródeł białka i stawia je na równi z mięsem, nabiałem czy rybami. Co ważne, nasiona konopi nie mają cholesterolu, tak jak produkty pochodzenia zwierzęcego, przez co szczególnie polecane są osobom starszym w celu zmniejszenia prawdopodobieństwa wystąpienia miażdżycy oraz inny chorób wywołanych podwyższonym stanem złego cholesterolu. Dodatkowo warto włączyć nasiona konopi do codziennego menu również ze względu na bogactwo minerałów. Znajdziemy w nich: magnez, fosfor, żelazo, cynk oraz witaminę E. Wystarczą 3 łyżki nasion konopi, by pokryć 50% dziennego zapotrzebowania na magnez i fosfor, 25% – na cynk i 15% – na żelazo. Mikroelementy są ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu i odporności na infekcje. Jak wiadomo dla zapewnienia prawidłowej pracy organizmu potrzebujemy odpowiedniej ilości błonnika, który wpływa na przemianę materii. Stąd nasiona konopi polecane są osobom , które chcą schudnąć, ponieważ zawierają bardzo duże ilości błonnika pokarmowego, który odpowiada za uczucie sytości i reguluje funkcjonowanie układu pokarmowego. Zdrowa dieta powinna być bogata w błonnik, który pomaga obniżyć poziom cholesterolu oraz trójglicerydów, a także utrzymać odpowiednią wagę. Odpowiednia ilość nasion konopi spożywana systematycznie, również pozytywnie wpłynie na stan skóry, dieta bogata w nasiona konopi zalecana jest osobą chorującym na łuszczycę. Cała lista prozdrowotnych właściwości jakie posiadają nasiona konopi jest bardzo długa a włączając je do diety każdy z nasz odczuje ich pozytywne działanie.